نگه داشتن ادرار چه خطراتی برای بدن دارد؟

تخلیه ادرار امری ضروری است، اما گاهی بنا به هر دلیلی امکان تخلیه وجود ندارد. در بیشتر موارد، اگر احساس ادرار ندارید، می‌توان آن را برای مدت کوتاهی، نگه داشت.

نگه داشتن ادرار چه خطراتی برای بدن دارد؟
کد خبر : ۱۷۵۶۰۶
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح ، با این حال، نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی و نادیده گرفتن احساس ادرار ممکن است خطر برخی مشکلات، مانند عفونت ادراری را افزایش دهد.

بنابرین نباید ادرار خود را زمان زیادی نگه دارید. تخلیه منظم مثانه بخشی از اهمیت زیادی برخوردار است.

تا چه مدت میتوان ادرار را در بدن نگه داشت؟

معمولا مثانه انسان به طور معمول بین ۱.۵ تا ۲ فنجان مایع را در خود نگه می‌دارد. احساس ادرار ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد.

سرعت پر شدن مثانه به عوامل مختلفی بستگی دارد، بنابراین هیچ قانونی در مورد مدت توانایی نگه داشتن ادرار وجود ندارد. با این حال در بیشتر موارد، افراد می‌توانند ۳ تا ۴ ساعت ادرار خود را نگه دارند.

البته، این زمان نیز بر اساس میزان و نوع مایعاتی که فرد مصرف می‌کند متفاوت است. مصرف آب زیاد در یک زمان کوتاه یا مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار، ممکن است تمایل به ادرار کردن را بیشتر کند.

برخی افراد در هر نوبت ادرار کردن، فقط مقدار کمی از مثانه‌ی خود را تخلیه می‌کنند. اگر دلیلی برای تکرر ادرار یافت نشود، ممکن است پزشک توصیه کند که ادرار خود را نگه دارید تا مثانه را مجدد آموزش دهید.

نگه داشتن ادرار خطراتی برای بدن داشت.

تکرر ادراری

نادیده گرفتن احساس ادرار در برخی افراد می‌تواند بخشی از روند بازآموزی مثانه باشد.

به طور کلی، این بازآموزی شامل ۱۵ دقیقه انتظار پس از احساس ادرار می‌باشد.

در صورت داشتن علائم تکرر ادرار حتما به پزشک مراجعه کنید.

عوارض نگه داشتن ادرار

در بیشتر موارد، نگه داشتن ادرار برای مدت زمان کوتاه تا یافتن توالت ضرری ندارد. با این حال، نگه داشتن ادرار می‌تواند خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهد.

چرا که ادرار موجود در مثانه می‌تواند رشد باکتری‌ها را افزایش دهد. مصرف مایعات زیاد و دفع منظم آن‌ها بهترین راه برای جلوگیری از رشد بیش از حد باکتری‌هایی است که منجر به عفونت می‌شوند.

طریقه صحیح تخلیه کامل ادرار

در هر بار رفتن به توالت حتما مثانه را کاملاً تخلیه کنید. پس از دریافت احساس، «تمام شدن تخلیه ادرار» یک دقیقه بیشتر صبر کنید.

ممکن است هنوز کمی ادرار در مثانه وجود داشته باشد و بهتر است مطمئن شوید که تمام ادرار موجود در مثانه را تخلیه کرده باشید، در غیر این صورت چند دقیقه دیگر مجدد احساس دفع ادرار خواهید داشت.

منبع: دکتر شهریار ناطق

کد خبر : ۱۷۵۶۰۶
0
۰
ارسال نظر