میثم شکری ساز: مهم ترین های توانایی های یک مدیر در یک شرکت

برخی از این تغییرات قابل پیش بینی هستند اما موارد زیادی هم وجود دارد که ممکن است برای مدیر یک شرکت تجاری چندان شفاف نباشد.

asdasd
مدت مطالعه :

هر فردی که به سمت مدیریت در یک شرکت ارتقا پیدا می کند ناچار است از قبل طیف گسترده ای از مهارت های تجاری و دانش شرکتی را کسب کرده باشد؛ با این حال حتی برای کسانی که در حال حاضر پشت میز مدیریتی حضور دارند، همواره جای پیشرفت وجود دارد. میثم شکری ساز ، یکی از کارآفرینان برتر کشور، در این رابطه معتقد است که تنوع شایستگی های مورد نیاز برای نقش مدیریت یک شرکت در دهه گذشته نه تنها افزایش یافته، بلکه به طور قابل توجهی تغییر کرده است.

این گسترش و تنوع در توانایی های مورد نیاز برای مدیریت یک شرکت سبب شده است تا به نسبت سنوات گذشته شاهد ظهور سطح جدیدی از مدیریت کسب و کار ها باشم.

میثم شکری ساز بر اساس تجربه همکاری با مدیران مختلف، مهم ترین توانایی های یک مدیر در عصر حاضر را موارد زیر می داند و تأکید می کند که این موارد عمومی بوده و برای موفقیت در سیستم های کسب و کار امروزه جزء حداقل توانایی های مورد نیاز برای مدیر یک شرکت است.

توانایی تحمل و سازگاری با موقعیت های متفاوت

به عقیده میثم شکری ساز عرصه تجاری در دنیای مدرن امروز به شدت و سریع تر از همیشه در حال پیشرفت و تغییر است.

برخی از این تغییرات قابل پیش بینی هستند اما موارد زیادی هم وجود دارد که ممکن است برای مدیر یک شرکت تجاری چندان شفاف نباشد؛ بنابراین یکی از مهم ترین توانایی های مدیریت در عصر جدید قابلیت تحمل برخی ابهامات موجود و ظرفیت سازگاری با موقعیت ‌های در حال تغییر است. به عبارت دیگر مدیر یک شرکت باید تفاوت بین خوش ‌بین بودن و رضایت کامل را تشخیص دهد.

طبق گفته میثم شکری ساز از کارآفرینان برتر کشور «مدیران ارشد تمایل دارند فکر کنند که بیشتر از آنچه واقعاً می‌دانند، می‌دانند. به هر حال، آن ها هم از نسل بشر هستند. چالش واقعی برای مدیران، جست و جوی حقیقت در ناشناخته است که می تواند از طریق تصمیم گیری بر اساس حقایق و شواهد حاصل شود. مدیر یک شرکت باید بتواند ضمن تحمل شرایط پر تنش تجاری امروز که بی شباهت به کشتی رانی در دریای طوفانی نیست، تلاش خود را روی درک علت و معلول متمرکز کند تا بداند در چه زمانی کدام دکمه ها را فشار دهد و یا کدام اهرم ها را بکشد تا مسیر شرکت و برند را به سمت دلخواه هدایت نماید.»

ظرفیت بالا برای درک و پذیرش فناوری های جدید

امروزه اغلب کسب و کار ها به نوعی توسط فناوری هدایت می شوند و شرکت های تجاری مدرن برای ارتقای مزیت رقابتی خود به طور فزاینده ‌ای به فناوری ‌های نوین وابسته هستند. مدیر یک شرکت باید بتواند حداقل از از فناوری‌ هایی که شرکت‌ تحت هدایت او به شدت به آن ها متکی است، دانش کاری داشته باشند. دکتر میثم شکری ساز کارآفرین نمونه کشور توصیه می کند که «مدیران عامل می بایست به درک درست و واضحی از این که کسب و کار آن ها چگونه می تواند تحت تأثیر فناوری های جدید قرار گیرد، برسند.

برای این منظور شاید نیاز باشد مدل کسب و کار، فرایند های عملیاتی و مهم تر از همه سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در آن شرکت از نو تعریف شود. انجام صحیح این مسائل به میزان توانایی مدیر یک شرکت در درک و پذیرش فناوری های جدید بر می گردد.»

توانایی الهام بخشی و ایجاد انگیزه برای کارکنان و مشتریان

میثم شکری ساز در این رابطه اظهار می کند که هنگامی که در حال انجام یک پروژه بزرگ و مهم هستید، مانند این است که در حال تغییر جهان می باشید. بنابراین از لحظه بیدار شدن از خواب هیجان انجام این کار در شما وجود دارد. باید توجه داشت که مدیر یک شرکت، چهره عمومی یک مجموعه تجاری است و در اغلب موارد شخصیت سازمان را نشان می دهد.

میثم شکری ساز: مهم ترین های توانایی های یک مدیر در یک شرکت

متعاقباً، این که آنها چگونه خود را به تصویر می‌کشند، می‌ تواند به طور کلی بر نتیجه و عملکرد شرکت تأثیر بگذارد. یک مدیر عامل خوب باید بتواند حتی در زمان های بحرانی به تیم خود و سایر مردم انگیزه لازم را ببخشد و چشم ‌اندازی قانع ‌کننده از امید و موفقیت را برای آن مجموعه کسب و کار ارائه نماید.

شجاعت بالا و توانایی تصمیم گیری سریع

از مدیران موفق بسیاری نقل شده است «علی رغم این که تصمیم گیری اشتباه گزینه قابل قبولی برای هیچ مدیری نیست؛ اما در برخی موارد حساس حتی اخذ تصمیم اشتباه بهتر از عدم تصمیم گیری است و این مسئله مستلزم شجاعت و سرعت عمل بالای مدیر شرکت می باشد.» میثم شکری ساز این نکته را اضافه می کند که هنگامی که در دریای طوفانی قرار دارید نمی توانید تنها به امید صاف شدن هوا منتظر بمانید. در این صورت آب شما را با خودش به قعر می برد.

مدیر یک شرکت در تجارت مدرن امروزی باید شجاع و چابک باشد و هنگامی که قرار است یک انتخاب غیر منتظره و بداهه انجام دهد در اسرع وقت از آگاه ترین اعضای تیم و همکاران خودش استفاده نماید.

توانایی جمع آوری یک تیم عالی

همان طور که میثم شکری ساز از کارآفرینان برتر کشور به طور مشخص اشاره کرده است، یافتن استعداد و مهارت های لازم باید در زمره اولویت های نخست یک مدیر قرار گیرد. قدرت بهترین رهبران دنیا به اندازه مجموع توانایی هایی است که اعضای تیم آن ها از آن بهره مند هستند. یکی از مهم ترین توانایی های یک مدیر و رهبر خوب، قابلیت تشخیص مهارت ‌های ارزشمند و ویژگی‌ های مثبت در دیگران و در نتیجه قرار دادن این افراد کلیدی در نقش ‌هایی است که فرصت درخشش را داشته باشند. میثم شکری ساز تأکید می کند که «در عرصه تجارت مدرن، مدیریت کسب و کار ها از حالت فرد گرایی خارج شده است و با تمرکز بیشتر روی کار گروهی جریان دارد.»

کلام آخر

میثم شکری ساز در پایان این نکته را اضافه می کند «تفاوتی ندارد که در حال رهبری یک کسب و کار بزرگ و یا مدیر یک شرکت کوچک هستید، در هر حال مجموعه تجاری شما به صورت روزانه با چالش های متنوعی رو به رو خواهد بود؛ بنابراین به منظور رشد و ترقی چاره ای جز این ندارید که همواره آماده یادگیری و توسعه توانایی های مدیریتی باشید.» علاوه بر این کلیه مدیران می بایست مهارت سازگاری و تطبیق با شرایط در حال تغییر و پیشرفت های روز را نیز فرا بگیرند.

مدیران عامل هوشمند می دانند که با داشتن مهارت ‌های گسترده و طرز فکر مناسب قادر خواهند بود سازمان ‌های موفقی را در چشم‌ انداز کسب ‌و کار در حال تغییر امروز رهبری کنند.

کد خبر : ۷۵۷۷۲
لینک کوتاه کپی شد
0
۰
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
ارسال نظر
اخبار روز سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان