سرنوشت افزایش تنش در مرز ایران و آذربایجان

اینکه بگوییم احتمال درگیری نظامی با توجه به وضعیت موجود وجود دارد، این احتمال بسیار کم است، زیرا دو طرف نمی‌خواهند که چنین اتفاقی بیفتد.

سرنوشت افزایش تنش در مرز ایران و آذربایجان
کد خبر : ۵۰۲۵۹
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح ، پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل قفقاز و غرب آسیا نوشت: در زمان جنگ قره‌باغ بین آذربایجان و ارمنستان طرف آذربایجانی این استنباط را پیدا کرد که به دلیل مواضع ایران در این جنگ، کشورمان طرف ارمنستان را گرفته هرچند که مقامات ایرانی بر تمامیت ارضی آذربایجان تاکید کردند، اما این تصور بر روی آذری‌ها باقی مانده و هنوز نیز فکر می‌کنند ایران طرف ارمنستان را در این مناقشه گرفته است.

بر همین اساس طی چند ماه گذشته آذربایجان اقدامات زیادی را بر ضد ایران انجام داده که نمونه اخیرا ایجاد مزاحمت برای کامیون‌های ایرانی که از جاده نخجوان قصد ترانزیت کالا به ارمنستان را داشته اند، همچنین برگزاری رزمایش مشترک بین پاکستان، ترکیه و آذربایجان در مرز ایران نیز حساسیت در منطقه را افزایش داده است.

بعد از اظهارات الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در مورد برگزاری رزمایش در ایران و قضیه کامیون‌ها سطح تنش‌ها افزایش پیدا کرد.

اما اینکه بگوییم احتمال درگیری نظامی با توجه به وضعیت موجود وجود دارد، این احتمال بسیار کم است، زیرا دو طرف نمی‌خواهند که چنین اتفاقی بیفتد و منطقه درگیر یک اختلاف و نزاع نظامی شود.

به دلیل مسائل ناسیونالیستی و گرایش‌های قومیتی، اردوغان رئیس جمهور ترکیه به دنبال آن است ترک زبان‌ها را با یکدیگر متحد کند، اردوغان معتقد است که تمامی ترک‌زبان‌ها در هر جای جهان دارای زبان و فرهنگ مشترک هستند که می‌توانند کنار هم جمع شوند، تحت این شرایط ترکیه طی این سالیان در آذربایجان نفوذ بسیاری پیدا کرده است.

بعد از جنگ عراق

بعد از به راه انداختن جنگ در قره‌باغ که ترکیه باعث و بانی آن بود، موفق شد که راه زمینی بین دو کشور ترکیه و آذربایجان را از طریق نخجوان باز کند.

در چنین شرایطی نیز اسراییل نهایت استفاده را برده و به بهانه حمایت از آذربایجان حضور نظامی، اقتصادی و سیاسی وسیعی را به عمل آورده، که تمامی آن‌ها به قصد حضور در نزدیکی ایران و انجام فعالیت‌های ضد ایرانی بوده.

این در حالی است که کشور ما نیز نزدیکی اسرائیل به مرز‌های را تحمل نخواهد کرد و این این رزمایش‌های نظامی که در منطقه آذربایجان و در مرز‌های شمال غربی کشور انجام شده نیز در این راستا صورت گرفته است.

این کارشناس با اشاره به اینکه در حال حاضر یک اتحاد بین پاکستان، ترکیه و آذربایجان شکل گرفته، خاطرنشان کرد: بعد از برگزاری رزمایش نظامی مشترک بین این سه کشور در منطقه قره‌باغ، آذربایجان و ترکیه اگر این قدرت را پیدا کنند، کل استان سیونیک ارمنستان در قره‌باغ را اشغال می کنند و مرز زمینی بین ایران و ارمنستان را از بین می برند.

این موضوع از لحاظ ژئوپلتیکی برای ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا در چنین صورتی راه‌های زمینی و ترانزیت کالا اروپا برای ایران تنها از طریق آذربایجان و ترکیه ممکن خواهد بود که این موضوع برای این کشور‌ها بسیار مناسب است.

اما برای ایران که همواره از طریق ارمنستان به بازار‌های اروپایی به صورت مطمئن راه پیدا کرده، این موضوع از لحاظ اقتصادی و سیاسی ضربه بسیار سنگینی خواهد بود.

کد خبر : ۵۰۲۵۹
0
۰
ارسال نظر