رونمایی از محدودیت های جدید یونسکو

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی با اشاره به حساسیتی که دراثر پیشنهاد ثبت «حسن خط»ترکیه و «خط عربی» عربستان مطرح شد گفت: سال ۲۰۲۱ خوشنویسی را به عنوان پرونده ملی در اولویت ثبت جهانی می گذاریم.

رونمایی از محدودیت های جدید یونسکو
کد خبر : ۱۰۷۱
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث ناملموس و طبیعی وزارت میراث فرهنگی درباره پرونده‌های جهانی میراث ناملموس به خبرنگار مهر گفت: در سال ۲۰۲۱ پرونده خوشنویسی به عنوان پرونده ملی از طرف ایران مورد بررسی اعضای کمیته قرار می‌گیرد.

وی گفت: امسال یونسکو محدودیت‌هایی را به دلیل شیوع ویروس کرونا اجرا کرد بر همین اساس هم اجلاس ۲۰۲۰ به صورت آنلاین برگزار شد. یونسکو اعلام کرد چون امکان ارزیابی پرونده‌ها در تعداد زیاد وجود ندارد.

برای سال ۲۰۲۲ هنوز دستورالعملی اعلام نکرده است. ما برای سال ۲۰۲۱ چهار پرونده ارسال کرده بودیم اما یونسکو اعلام کرد که امکان ارزیابی ندارد و فقط اعلام وصول پرونده‌ها براساس فرمت ابلاغی از سوی یونسکو انجام شد.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی درباره ریفر شدن دو پرونده چند ملیتی ایران با نام جشن مهرگان و هنر ساختن و نواختن عود در اجلاس ۲۰۲۰ هم گفت: ما دفاعیه خود را یک ماه پیش درباره پرسش‌های مطروحه در حوزه پرونده چند ملیتی جشن مهرگان و عود ارائه کرده بودیم اما مورد توجه کمیته قرار نگرفت.

کمیته به دلیل چند ملیتی بودن این دو پرونده به تفاوت‌ها و اشتراکات این دو عنصر در جوامع تهیه کننده اشاره و این موارد را مورد سوال قرار داد مشکل دیگر این بود که اجلاس به صورت آنلاین برگزار شد.

حتی فرصت دفاع هم نبود و تنها پس از اعلام نتیجه فرصت صحبت داده شد. البته باید گفت که امسال هیچ کشوری بیش از دو پرونده را نتوانست در فهرست میراث ناملموس ثبت کند. حتی عربستان که عضو کمیته ارزیاب بود یک پرونده را ثبت کرد.

منبع: مهر

کد خبر : ۱۰۷۱
0
۰
ارسال نظر