دادگاه حسن رعیت و ماجرای باغ وحش خصوصی

متهم با کسب مال از طریق نامشروع یک باغ وحش خصوصی را که به بهشت گمشده مشهور است، راه اندازی کرد.

دادگاه حسن رعیت و ماجرای باغ وحش خصوصی
کد خبر : ۱۵۰۹۱
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از خراسان، نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت به ریاست قاضی بابایی برگزار شد.

جعفرزاده نماینده دادستان گفت: در این پرونده با یک شبکه فساد مواجه هستیم، شبکه فسادی که مجموعه‌ای از جرایم را رقم زدند؛ از اخلال کلان در نظام پولی و ارزی کشور تا ضربه به محیط زیست.نماینده دادستان تأکید کرد: در برهه‌ای که یک فرد عادی برای گرفتن وام باید مدت‌ها در نوبت باشد و ضامن و وثایق معرفی کند، شبکه فساد میرکاظمی با محوریت شخص او به گرفتن تسهیلات بانکی اقدام کرده است.

نماینده دادستان افزود: گرفتن تسهیلات از ۳۰ سالگی تا ۴۰ سالگی دریافت شده بود، حال چطور می‌شود یک جوان ۳۰ ساله بتواند چنین تسهیلاتی را دریافت کند جز با ارتباط ویژه با برخی مسئولان و مفسدان اقتصادی مثل اکبر طبری، قاضی منصوری و بابک زنجانی که اتفاقاً در همین دادگاه محاکمه شدند.

وی با بیان این که حسن رعیت، یار غار بابک زنجانی بوده است، اظهار کرد: روز اولی که بابک زنجانی دستگیر شد به بازجو شماره رعیت را داد تا به واسطه نفوذ وی و اکبر طبری مشکل رفع شود.

کشف ۱۲ مهر بانکی از دفتر متهم رعیت

وی گفت: در بازرسی از دفتر متهم رعیت، ۱۲ مهر بانکی کشف شده و مربوط به بانک‌هایی بوده که از آن‌ها تسهیلات گرفته شده است. کارمند متهم رعیت اظهار کرده است که در دفتر، دستگاه مهرسازی داشته اند بنابراین در اصل، تسهیلات نیز با جعل مهر بانک کشاورزی بوده است.

نماینده دادستان بیان کرد: شبکه رعیت در قالب هفت شرکت از سه بانک آینده، گردشگری و کشاورزی تسهیلات ریالی دریافت کرد و به حساب پنج بانک دیگر ریخت و از این طریق پیش پرداخت حواله‌های ارزی خود را تامین کرد و به اصطلاح از این جیب به آن جیب گذاشت، حال آن که قرار بود با آن تسهیلات دریافتی، مواد اولیه وارد کند.

وی افزود: شبکه رعیت از یکی از شعب بانک مسکن برای ذوب آهن ازنا تسهیلات دریافت کرد و این تسهیلات را در بانک بابک زنجانی چنج کرد.

همچنین رعیت از بانکی دیگر، تسهیلاتی را به نام برادرش دریافت کرد که در این جا برادرش اقرار کرده که امضایش جعل شده است.

راه اندازی باغ وحش خصوصی با کسب مال از طریق نامشروع

نماینده دادستان ادامه داد: متهم با کسب مال از طریق نامشروع یک باغ وحش خصوصی را که به بهشت گمشده مشهور است، راه اندازی کرد و سبک متفاوتی نسبت به دیگر مفسدین اقتصادی در پیش گرفت.

وی این ملک را برای دعوت از افراد تأثیرگذار استفاده می کرد؛ وی کلکسیون هایی از جمله موتورسیکلت جمع آوری می کرد و گاهی برخی از این کلکسیون ها را هدیه می‌داد.

وی ادامه داد: متهم در این پرونده تلاش داشت تا اتهامات خود را به افراد متواری این شبکه منتسب کند؛ این پرونده پنج متهم متواری به خارج از کشور دارد که به رغم پیگیری‌ها حاضر به بازگشت نشدند و تسهیلاتی که باید صرف تولید می‌شد به علت سودجویی و اعمال مجرمانه به افزایش بیکاری مردم منجر شد.

نماینده دادستان در ادامه ضمن تشریح عناوین اتهامی متهم حسن میرکاظمی گفت: سید حسن میرکاظمی مشهور به رعیت متولد ۱۳۵۱ بازداشت از تاریخ 98.05.13 متهم به:

۱- مشارکت در اخلال عمده در نظام پولی و ارزی کشور از طریق گرفتن مبالغ کلان ارزی و ریالی با تقلب از بانک‌ها معادل ۴۰۰ میلیون دلار و بیش از پنج هزار میلیارد ریال منجر به اخلال در نظام اقتصادی کشور با وصف سردستگی.

۲- مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای از بانک‌ها به مبلغ مذکور در بند نخست.

۳- مشارکت در جلب و استفاده از اسناد مجعول.

۴- مشارکت در پول شویی به میزان مبالغ ارزی و ریالی مندرج در اتهامات اول و دوم.

۵- مشارکت در پرداخت رشوه به علی دارابی‌نیا مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره وقت بانک صادرات لرستان به مبلغ ۱۱ میلیارد ریال، محمد حسن کریمی رئیس وقت بانک پارسیان کیش به مبلغ ۹۸۰ میلیون ریال، رئیس وقت شعبه ۴۰۶۰ بانک صادرات گرگان به تعداد ۳۰ عدد سکه، خانم منصوره عنصری رئیس وقت شعب بهار و سه راه طالقانی بانک ملت به میزان پنج عدد سکه و ۳۰۰ میلیون ریال وجه نقد.

۶- اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی با سوءاستفاده از روابط خصوصی. ۷- قطع و خشکاندن ۲۰۶ اصله درخت.

باغ وحش مرموز کجا بود ؟

بهشت گمشده یا همان باغ وحش حسن رعیت که به ادعای برخی تا 17 ببر در آن نگهداری می شد، محلی بود که به گفته مقام قضایی، رعیت ازآن محل برای دعوت از افراد تأثیرگذار استفاده می‌کرد.

یکی از اتهام‌های رعیت مشارکت در اخلال عمده در نظام پولی و ارزی کشور از طریق دریافت مبالغ کلان ارزی و ریالی با تقلب از بانک‌ها معادل 400 میلیون دلار و بیش از پنج هزار میلیارد ریال منجر به اخلال در نظام اقتصادی کشور با وصف سردستگی است.

شهریور 98 و بعد از دستگیری رعیت روزنامه شهر وند در گزارشی از این باغ وحش مرموز نوشته بود: «هر صبح از باغ بزرگی که دور تا دورش پوشانده شده و هیچ‌جوری نمی‌شود به آن سرک کشید، صدای غرش و زوزه می‌آید.

نگهبانان و کارکنان کارخانه‌ها و اداره‌های اطراف، این صداها را شنیده و رفت‌وآمدها به این باغ را دیده‌اند.

نیمه مردادخبر آمد که حسن میرکاظمی مشهور به «حسن رعیت»، دستیار بابک زنجانی در همین باغ که به «بهشت گمشده» معروف است، بازداشت شده همراه با ۱۷ ببر. بهشت گمشده، همسایه کارخانه «دنیای فلز» است.

این دو یک کوچه را در کیلومتر ۱۸ جاده مخصوص کرج قبضه کرده‌اند؛ احتمالا گوشه‌ای از دارایی‌های «رعیت»…».

کد خبر : ۱۵۰۹۱
0
۰
ارسال نظر