تفسیر آزمایش خون آنلاین تحت نظارت پزشک

برای خواندن و تفسیر آزمایش خون کامل حداقل باید با ۱۰ تا ۱۱ پارامتر خونی آشنا شوید.

تفسیر آزمایش خون آنلاین تحت نظارت پزشک
مدت مطالعه :

امروزه تفسیر آزمایش خون آنلاین، طرفداران زیادی دارد. چراکه در کوتاه‌ترین زمان و بدون معطلی انجام می‌شود. وقتی برگه جواب آزمایش را می‌گیرید؛ اولین کاری که می‌کنید، چیست؟

بدون شک می‌خواهید یک تفسیر کلی از آزمایش داشته باشید. در این مقاله قصد نداریم شما را تشویق به تفسیر آزمایش کنیم فقط می‌خواهیم با آزمایشات روتین و نتایج آنها آشنا شوید.

به این ترتیب آگاهی بیشتری پیدا می‌کنید. در کنار آن قصد داریم یک راه‌حل خوب و مطمئن برای تفسیر آزمایش خون آنلاین به شما معرفی کنیم.

با استفاده از خدمات تفسیر آزمایش خون هومکا می‌توانید در خانه بمانید و یک تفسیر دقیق و شفاف از نتیجه آزمایش توسط پزشک و به صورت آنلاین داشته باشید. خواندن و تفسیر آزمایش با هزینه‌ایی مناسب، تحت نظارت پزشک انجام خواهد شد.

تفسیر آزمایش خون

راهنمای تفسیر آزمایش خون CBC

یکی از رایج‌ترین آزمایشاتی که برای بررسی وضعیت سلامتی تجویز می‌شود، آزمایش CBC است. این تست،‌ همان آزمایشی است که از آن تحت عنوان آزمایش شمارش کامل سلول‌های خونی یاد می‌شود.

برای خواندن و تفسیر آزمایش خون کامل حداقل باید با ۱۰ تا ۱۱ پارامتر خونی آشنا شوید. به طور کلی در این آزمایش به بررسی سلول‌های قرمز خون (RBC)، سلول‌‌های سفید (WBC) و پلاکت‌ها (PLT) پرداخته می‌شود. هر کدام از این مجموعه‌ها، خود دارای زیر مجموعه‌های دیگری هستند.

مثلا MCHC در آزمایش خون ، جزیی از این آزمایش است. در ادامه به معرفی مختصر اصطلاحات آزمایش خون، شاخص‌های تست CBC و مفهوم آنها می‌پردازیم.

اصطلاحات رایج آزمایش خون

  • Fیا female: زن
  • M یا Male :‌ مرد
  • ADULT: بزرگسالان
  • CHILD: کودکان
  • INFANT: نوزادان
  • Age : سن
  • معمولا از ستاره یا رنگ قرمز برای نشان دادن وضعیت غیر نرمال آزمایش استفاده خواهد شد.

شاخص های مربوط به گلبول های قرمز

  • شمارش میزان گلبول قرمز خون RBC) )
  • میزان کل هموگلوبین موجود گلبول‌های قرمز Hgb))
  • درصد گلبول های قرمز در کل حجم خون HCT))
  • سنجش متوسط سایز گلبول های قرمز MCV))
  • سنجش متوسط غلظت هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون MCHC))
  • اختلاف سایز و حجم گلبول‌های قرمز خون RDW))

شاخص‌های مربوط به گلبول‌های سفید

  • شمارش سلول‌های سفید خون WBC))

شاخص های مربوط به پلاکت‌ها

  • شمارش تعداد پلاکت‌ها PLT))
  • معادل حجمی پلاکت‌ها MPV))
  • سنجش اختلاف سایز و حجم پلاکت‌ها PDW))

تفسیر آزمایش MCHC

MCV در آزمایش خون چیست؟

تفسیر آزمایش MCV در کنار سایر فاکتورهای آزمایش کامل خون معنا پیدا می‌کند. اطلاعات این تست در تشخیص انواع اختلالات خونی کاربرد دارد. همانطور که در بالا اشاره شد، این شاخص مربوط به گلبول‌های قرمز است. نتایج این آزمایش به شما می‌گوید که آیا گلبول‌های قرمزخون سایز مناسبی دارند یا خیر؟ میزان نرمال آزمایش MCV برای بزرگسالان ۸۰ تا ۹۶ فمتو لیتر در نظر گرفته شده است. این محدوده برای کودکان، ۹۶ تا ۱۰۸ FL است. اگر نتیجه تست خارج از محدوده نرمال باشد، احتمال بروز کم خونی وجود دارد. وقتی گلبول‌های قرمز اندازه مناسبی نداشته باشند،‌ در انتقال اکسیژن به اندام‌های مختلف بدن اختلال ایجاد خواهد شد. در این صورت علائم زیر در بروز خواهند کرد:

  • احساس خستگی مفرط
  • رنگ‌پریدگی صورت
  • احساس سردی در دست و پاها
  • خونریزی یا کبودی‌های بدون دلیل

RDW در آزمایش خون چیست؟

فاکتور rdw مربوط به پلاکت‌‌ها هستند. از پلاکت به عنوان کوچکترین سلول‌های خونی یاد می‌شود که در انعقاد خون نقش دارند. بررسی این فاکتور به متخصصان کمک می‌کنند تا اختلالات انعقادی را تشخیص، درمان و پایش کنند. یکی از مهمترین بیماری‌‌های انعقادی در این زمینه، هموفیلی است. در این حالت با بروز خونریزی، بدن به سختی می‌تواند جلوی خونریزی را بگیرید. در این بیماران فاکتور انعقادی ۸ دچار اختلال است. موثرترین راه درمان، تزریق این فاکتور به بیماران است.

اگر احساس می‌کنید چیزی غیرعادی در نتیجه برگه آزمایش وجود دارد و نیاز به کمک دارید، می‌توانید روی کمک مجموعه هومکا حساب کنید. تفسیر آزمایش در این مجموعه با هزینه‌ایی مناسب تحت نظارت پزشک انجام خواهد شد. برای ارتباط با هومکا می‌توانید با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس بگیرید.

FBS در آزمایش خون چیست؟

یکی دیگر از آزمایشات روتین و رایج خون، آزمایش fbs است. این تست همان آزمایش قند خون ناشتا است. با استفاده از نتایج این تست به خوبی می‌توانید از وضعیت قند خون مطلع شوید. معمولا در چکاپ‌های دوره‌ای در کنار تفسیر آزمایش خون کامل، این تست نیز دیده می‌شود.

برای انجام آن لازم است به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت ناشتا باشید. در تفسیر آزمایش fbs اعداد و ارقام زیر دیده می‌شوند:‌

  • رنج نرمال آزمایش FBS در بزرگسالان: ۷۰ تا ۱۱۰ میلی گرم بر دسی لیتر. این محدوده برای افراد دیابتی ۸۰ تا ۱۳۰ در نظر گرفته شده است.
  • رنج نرمال در کودکان کمتر از دو سال: ۶۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر
  • رنج نرمال در بزرگسالان بالای ۵۰ سال: ۷۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر

PLCC در آزمایش خون چیست؟

یکی دیگر از آزمایشات خونی رایج برای بررسی عملکرد پلاکت ها، آزمایش plcc است. این تست می تواند به تنهایی یا به عنوان بخشی از تست cbc مورد استفاده قرار گیرد. به زبان ساده می‌توان گفت این آزمایش تعداد پلاکت ها در جریان خون را اندازه‌گیری خواهد کرد.

علت پایین بودن p-lcc در آزمایش خون می تواند مربوط به بیماری‌های مختلفی باشد که از آن جمله می‌توان به هپاتیت B مزمن اشاره کرد. از هپاتیت به عنوان یکی از شایع‌ترین التهابات کبدی یاد می‌شود. این بیماری انواع مختلفی دارد که نوع A،B و C آن بیشتر شایع هستند. علت بروز آن نوعی ویروس است. اگر این بیماری به درستی درمان و کنترل نشود، زمینه برای سیروز و سرطان کبد فراهم خواهد شد. یکی از مهمترین راه‌های پیگیری ار هپاتیت B، واکسیناسیون است. پایین بودن این شاخص خونی می‌تواند نشان دهنده انواع سرطان خون نیز باشد.

اگر سطح p-lcc در آزمایش خون بالاتر از حد نرمال باشد احتمال بروز کم خونی و سرطان وجود دارد. البته فاکتورهایی مانند جراحی‌های سنگین، التهاب و استرس نیز می‌توانند منجر به بالا رفتن سطح این شاخص خونی شوند.

تفسیر آزمایش CBC

تفسیر آزمایش خون ویتامین D چه به شما می‌گوید؟

ویتامین D یکی از مهمترین ویتامین‌هایی است که وجود آن برای عملکردهای مختلف بدن ضروری است. برای مثال برای تقویت سیستم ایمنی بدن فقط به ویتامین C نیاز ندارید. ویتامین d هم می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. مصرف ۱۲۰۰ گرم ویتامین دی در تقویت سیستم دفاعی بدن موثر است. شاید کمبود ویتامین دی، نشانه‌‌هایی داشته باشد؛ با این حال هیچ چیز مانند آزمایش خون نمی‌تواند اطلاعات دقیقی در این زمینه در اختیار شما قرار دهد. رنج نرمال این ویتامین در برگه آزمایش بین ۳۰ تا ۱۰۰ نانوگرم در نظر گرفته شده است. البته این مقدار با توجه به سن، جنسیت و وضعیت سلامتی می تواند متغیر باشد. در این مورد باید با پزشک مشورت داشته باشید.

تفسیر آزمایش خون آنلاین

هیچ کسی بهتر از پزشک نمی‌تواند در تفسیر آزمایش خون و ادرار به شما کمک کند. خدمت تفسیر آزمایش در منزل هومکا ، راه‌حل خوبی است که با پزشک به صورت آنلاین و با هزینه‌ای کمتر در ارتباط باشید تا اطلاعات دقیقی از نتیجه آزمایش دریافت کنید. کافیست درخواست تفسیر آزمایش خود را ثبت نمایید و سپس نتیجه آزمایش را بارگذاری کنید. برای ارتباط با هومکا می‌توانید با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس بگیرید و یا به وبسایت هومکا به آدرس www.homeca.ir مراجعه نمایید.

کد خبر : ۶۴۲۱۴
لینک کوتاه کپی شد
0
۰
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
ارسال نظر
اخبار روز سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان