تصاویر دیده نشده از پارتی زنان در دوره قاجار

بعد از رونق چای در زمان قاجار زنان مهمانی چای می گرفتند و به صرف نوشیدن چای و کشیدن قلیان دور هم جمع می شدند.

تصاویر دیده نشده از پارتی زنان در دوره قاجار
کد خبر : ۱۴۵۷۱۹
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از فرارو؛ واردات چای تا عصر قاجار کمابیش از هند و چین توسط بازرگانان صورت می‌گرفت، اما در زمان ناصرالدین شاه قاجار بود که وی مجوز کشت آن را در داخل ایران صادر کرد و در کمتر از ده سال چای به نوشیدنی اول مردم تبدیل شد و جای قهوه را گرفت.

با رونق تولید چای در ایران مصرف آن هم به سرعت رواج یافت و تا پایان عصر قاجار چای به نوشیدنی اول مردم ایران تبدیل شد تا آنجا که مردم در "میهمانی چای" برای نوشیدن چای دور هم جمع می‌شدند.

بیشتر بخوانید: عکس دیده نشده از کارنامه تحصیلی احمدشاه قاجار در 13 سالگی

این میهمانی‌ها که در میان اعیان و مردم عادی مشترک بود برای نوشیدن چای و البته کشیدن قلیان تدارک دیده می‌شد و گپ و گفت و شنیدن موسیقی و نقالی نیز در آن جریان داشت.

از آن زمان شماری عکس و نقاشی وجود دارد که وجود این رسم را تائید می‌کند؛ نقاشی رنگ و روغن از "اسماعیل جلایر" نقاش قاجاری معروف‌ترین آن‌ها است که بانوان درباری را در یک میهمانی چای در فضای باز به تصویر می‌کشد.

تصویر زیر یکی از همین میهمانی‌ها را نشان می‌دهد که «آلفرد هینکن» عکاس و شرق شناس آلمانی گرفته است. این عکس که عکاس آن را «تی‌پارتی» زنان عنوان کرده است چند زن محجبه را نشان می‌دهد که در فضای باز گرد هم آمده‌اند و مشغول نوشیدن چای هستند.

همچنین این عکس‌ همراه با عکس‌های دیگری از اواخر دوران قاجار در آوریل ۱۹۲۱ (۱۳۰۰) در مورد ایران و ایرانی‌ها در مجله نشنال جئوگرافیک نیز به چاپ رسید.

زنان قاجار در مهمانی چای
کد خبر : ۱۴۵۷۱۹
0
۱
ارسال نظر