بهترین و ساده ترین روش طبخ ماهی شب عید

یکی از سنت های شب عید خوردن سبزی پلو با ماهی است که در این مطلب چند روش طبخ آن را یاد می گیرید.

بهترین و ساده ترین روش طبخ ماهی شب عید
کد خبر : ۱۵۸۳۸۵
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از روزیاتو؛ بخش اعظمی از لذت های عید نوروز آیین هایی است که با شوق و لذت انجام می شود و هر کدام یادآور لحظه های خوشی هستند. یکی از سنت های خوشمزه‌ی همیشگی عید نوروز، سرو سبزی پلو با ماهی شب عید است.

احتمالا روشی معمول در هر خانواده ای برای تهیه این غذای خوشمزه وجود دارد، اما می توانید در آستانه‌ی سال جدید، روش های متنوع تری را هم امتحان کنید تا شادی شب عید شما رنگ و بو و شاید طعم تازه ای بگیرد. در ادامه می توانید انواع روش های طبخ ماهی را بخوانید:

سبزی پلو با ماهی سرخ شده

مواد لازم:

پلو به مقدار لازم

سبزی پلو 200 گرم

ادویه ماهی به میزان لازم

نمک و فلفل به میزان لازم

آبلیمو 2 قاشق غذاخوری

زعفران آب شده 1 قاشق غذاخوری

ابتدا برنج را جوشانده و آبکش کنید و سپس با سبزی‌ها مخلوط کرده و اجازه دهید به مدت ۴۰ الی ۶۰ دقیقه دم بکشد. سپس ماهی را که از قبل به تکه‌های کوچک تقسیم کرده‌اید و در ادویه، نمک و فلفل، آبلیمو و زعفران خوابانده‌اید در روغن سرخ کنید. پس از دم‌کشیدن برنج آن را به همراه ماهی سرخ‌شده در ظرف مورد نظر سرو کنید.

سوخاری کردن ماهی

سوخاری کردن یکی از پرطرفدارترین روش پخت ماهی است. به دلیل بوی نامطبوع ماهی و همچنین وجود تیغه در داخل گوشت ماهی، بعضی افراد تمایل زیادی به خوردن ماهی ندارند.

اما به دلیل اینکه به هنگام سوخاری کردن ماهی معمولا از فیله بدون تیغه استفاده می‌شود و بوی آن نیز در هنگام سوخاری کردن از بین می‌رود، این روش طبخ ماهی از محبوب‌ترین روش‌ها محسوب می‌شود.

مواد مورد نیاز برای ماهی سوخاری:

ماهی 1 کیلو

آرد سوخاری 1 لیوان

تخم مرغ 1 عدد

آبلیمو 4 قاشق غذا‌خوری

سویا سس 3 قاشق غذاخوری

آرد سفید 1 لیوان

نمک و فلفل و روغن به مقدار لازم

ابتدا ماهی‌ها تمیز شسته به قطعات مساوی تقسیم می‌کنیم و سپس تکه‌های ماهی را در مخلوط آبلیمو و سس سویا و زردچوبه و فلفل می‌غلطانیم و برای طعم‌دار شدن بهتر، اجازه می‌دهیم یک ساعت درون یخچال استراحت کند تا طعم و مزه‌ی ادویه‌جات به درون گوشت ماهی نفوذ کند.

توجه داشته باشید که چون چاشنی سویا سس مزه‌ی شوری دارد به همین دلیل برای طعم‌دار کردن ماهی از نمک استفاده نمی‌کنیم. در ادامه‌ی کار، درون یک کاسه تخم‌مرغ‌ها را شکسته و مخلوط می‌کنیم. ابتدا تکه‌های مزه‌دار شده‌ی ماهی را در آرد سفید می‌غلطانیم و سپس تکه را به درون تخم‌مرغ‌ها انداخته و خوب در آن می‌غلطانیم و بعد از آن نوبت استفاده از آرد سوخاری می‌شود.

تکه‌ی ماهی را در آردسوخاری غلط می‌دهیم تا کامل روی گوشت ماهی را بپوشاند، سپس در روغن داغ می‌اندازیم تا کامل سرخ شده و حالت تردی به خود بگیرد. حالا ماهی سوخاری لذیذ و خوشمزه‌ی شما آماده است. چند نکته برای سوخاری کردن ماهی این است که حتما ماهی را با آبلیمو یا سرکه طعم‌دار کنید.

نکته بعدی این است که چون ماهی سوخاری در روغن سرخ می‌شود احتمالا مقدار زیادی روغن جذب فیله می‌شود که در نهایت کار می‌توان با استفاده از دستمال روغن اضافی آن را گرفت. همچنین برای طعم‌دار کردن ماهی می‌توان از انواع ادویه‌های جنوبی استفاده کرد.

ماهی کبابی

در میان ایرانیان، کباب از جمله غذا‌های پرطرفدار و خوشمزه محسوب می‌شود. کباب ماهی نیز طرفدار زیادی دارد و روش‌هایی برای طبخ کباب ماهی پیشنهاد شده است که به یک مورد اشاره می‌کنیم.

مواد لازم برای ماهی کبابی:

ماهی به مقدار دلخواه

روغن زیتون 4 قاشق غذا‌خوری

لیمو تازه 2 قاشق غذا‌خوری

پیاز 1 عدد بزرگ

نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم

ابتدا ماهی را تمیز کرده و به قطعه‌‌های کوچک تبدیل کنید. سپس تکه‌های ماهی را در یک سینی بزرگ قرار دهید و روغن زیتون را به آن اضافه کنید و سپس لیموترش تازه را بر روی آن بچکانید.

در مرحله بعدی تمام ادویه‌ها و همینطور زعفران دم‌کرده را بر روی ماهی بریزید و با قلم‌موی آشپزی مواد را بر روی تکه‌های ماهی بکشید تا کاملا به خرد ماهی بروند‌‌. در انتهای کار پیاز را یه صورت حلقه ­ای بریده و بر روی ماهی ­می­چینیم.

روی موادمخلوط شده را با یک سلفون می‌پوشانیم و یک الی دو ساعت درون یخچال قرار می‌دهیم تا تکه‌های ماهی به خوبی طعم‌دار شود‌. حال نوبت آن رسیده است که بساط کباب را به پا کنید. منقل خود را آماده کنید و تکه‌های ماهی را از یخچال بیرون بیاورید و بر روی توری بچینید. سپس توری را روی منقل قرار دهید و اجازه دهید خوب مغزپخت شود.

طرف دیگر توری را نیز بر روی آتش بگیرید تا هر دو طرف به خوبی پخته شود در پایان‌‌کار می‌توانید مقداری کره را بر روی ماهی کباب اضافه کنید تا طعم و و مزه‌‌ی آن لذیذتر و دلچسب‌تر شود. چند فوت و فن آشپزی را یادآوری می‌کنیم.

نخست اینکه قبل از گذاشتن تکه‌های ماهی در توری، با کمی روغن سطح توری را چرب کنید تا ماهی به آن نچسبد. نکته‌ی دوم اینکه قسمتی از ماهی که دارای پوست است، بیشتر بر روی حرارت قرار دهید تا کامل مغزپخت شود.

بخارپز کردن ماهی

بخارپز کردن ماهی از بهترین روش طبخ ماهی است. چرا که با بخارپز کردن تمام خواص و مواد مغذی آن حفظ می‌شود و از بین نمی‌رود. پس آموزش روش طبخ ماهی به صورت بخارپز بسیار مفید خواهد بود.

انتخاب نوع ماهی در روش طبخ بخارپز، بستگی به ذائقه و سلیقه‌‌ی خودتان دارد اما معمولا برای بخارپز کردن، ماهی قزل‌آلا یک گزینه عالی و مناسب است.

مواد لازم برای ماهی بخارپز:

ماهی کامل یا فیله ماهی به مقدار دلخواه

رب انار 1 قاشق غذاخوری

روغن زیتون 4 قاشق غذاخوری

آب زنجبیل به مقدار لازم

آبلیموی تازه 3 قاشق غذاخوری

ادویه مخصوص ماهی به مقدار لازم

در ابتدا اگر ماهی کامل را برای بخارپز کردن انتخاب کرده اید. شکم ماهی را به خوبی تمیز کرده و با دقت بشوئید و کاملا خشک کنید. اما اگر فیله استفاده می‌کنید ماهی را به قطعات کوچکتر بریده و خوب بشوئید و خشک کنید.

بهتر است ماهی را دوساعت با ادویه‌هایی مثل نمک، فلفل سیاه، آب زنجبیل و آبلیمو مزه‌دار کرده و اجازه دهید که حدود دو ساعت درون یخچال استراحت کند.

سپس درون یک کاسه، رب انار، روغن زیتون، آبلیمو و ادویه مخصوص را ریخته و باهم خوب مخلوط کنید. بعد از مخلوط کردن و آماده شدن سس، این سس مخصوص را کاملا به روی ماهی می‌کشیم طوری که تمام قسمت ماهی را بپوشاند.

در این مرحله نیز بهتر است ماهی به مدت نیم ساعت در یخچال استراحت داده شود تا مز‌ه‌ی سس را به خوبی جذب کند.

برای پختن ماهی به روش بخارپز هم می‌توان ماهی مزه‌دار شده را درون مایکروفر پخت و یا از دستگاه بخارپز استفاده کرد. اگر فر یا دستگاه بخارپز ندارید نگران نباشید.

شما می توانید یک قابلمه را تا نصفه با آب پر کنید و سپس یک توری یا سبد مخصوص بخارپزی را بر روی آن قرار دهید. دقت داشته باشید که آب قابلمه نباید به مواد بخورد.

پس از این‌که به هر کدام از این روش‌ها ماهی را بخارپز کردید آن را به دقت و با آرامی به طرف موردنظر برای سرو انتقال می‌دهید و در نهایت می‌‌‌توان با کمی جعفری یا گشنیز و لیموترش حلقه شده و کمی گوجه فرنگی تزئین کرد.

کد خبر : ۱۵۸۳۸۵
0
۰
ارسال نظر