انتقاد تلویحی شبنم قلی خانی به اوضاع این روزها: ما هیچ ما نگاه!

در روزهایی که بی‌برقی و اهمال در واکسیناسیون امان مردم را بریده، شبنم قلی خانی از عبارتی شِکوه‌آمیز استفاده کرد.

انتقاد تلویحی شبنم قلی خانی به اوضاع این روزها: ما هیچ ما نگاه!
کد خبر : ۳۳۱۱۱
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح ، عبارت «ما هیچ ما نگاه» که نام دفتر شعری از سهراب سپهری است، بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که به بی‌تفاوتی و انفعال شخص یا جمعی اشاره می‌شود.

حال شبنم قلی خانی در این روزها از این عبارت استفاده کرده است؛ هر چند در زمینه عکسی که بسیار بی‌ربط از ماجرا به نظر می‌رسد.

شبنم قلی خانی انتقاد تلویحی کرد

ما هیچ ما نگاه

ما هیچ، ما نگاه آخرین کتاب از هشت کتاب است. فلسقه‌ی سهراب در این مجموعه این است: «نگاه می‌کنم، پس هستم.» نگاه سهراب بیشتر به گذشته است به این دلیل که عمر سپری شده با خاطراتی که از آن دارد بیش از زمان حالی است که آن هم لحظه لحظه دارد به گذشته می‌پیوندد.
از آینده نیز فعلاً فقط تصاویری مبهم که متکی بر تجربه‌ی نگاه‌های گذشته است در ذهن دارد.

تصاویر گذشته و حال از نگاه‌هایش وارد ذهن‌اش شده است و می‌شود. این نگاه‌ها با اندیشه‌های ساخته شده بر رویشان یکدیگر را تکمیل می‌کنند و خاطرات و قصّه‌هایی طراحی می‌کنند که سهراب روایت می‌کند.

هر نگاهی به اندیشه‌ای منجر می‌شود. نگاه به پایان هم برسد اندیشه‌ای که ردّ آن است اگر کمرنگ یا پاک نشده باشد آن را بازنمایی می‌کند. نگاه برای سهراب تنها از طریق چشم انجام نمی‌شود، هر چه را که با حواس دیگر هم حس می‌کند از آن تصویری می‌سازد که با نگاهی دوباره به گذشته بتواند آن را بازآفرینی و از نوتجربه کند.

کد خبر : ۳۳۱۱۱
0
۰
ارسال نظر