از مسواک برقی استفاده کنیم یا دستی؟

طبق گفته کلینیک مایو ایالات‌ متحده عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند بر سلامت کلی افراد تاثیر بگذارد. علت هم این است که دهان یک فرد منطقه ورودی مرکزی برای باکتری‌های محیطی است؛ بنابراین بهداشت دندان معمولا شامل مسواک زدن مناسب و نخ دندان کشیدن منظم می‌شود.

از مسواک برقی استفاده کنیم یا دستی؟
کد خبر : ۱۲۵۷۱۰
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از ایسنا؛ مسواک زدن به جلوگیری از رشد باکتری‌ها و خطر عفونت‌های دهان کمک می‌کند. در واقع مسواک نکردن دندان‌های‌تان ممکن است منجر به تشکیل پلاک و بیماری لثه شود. علاوه بر مسواک زدن روزانه، استفاده از مسواک مناسب و پیروی از تکنیک مناسب برای مسواک زدن نیز ضروری است زیرا این موضوع موجب رسیدن مسواک به فضاهای کوچک و خلاص شدن از شر مواد غذایی و تجمع اسید می‌شود.

در گزارش منتشر شده سال ۲۰۲۲، ۴۱ درصد از بزرگسالان از مسواک برقی و ۵۸ درصد از مسواک دستی در یک دوره ۶ ماهه استفاده کردند؛ اگرچه هر ۲ عملکرد مسواک زدن را انجام می‌دهند اما هزینه، سهولت استفاده، ایمنی و اندازه آن در انتخاب مصرف‌کننده نقش داشت. همچنین اهداف شما در مورد بهداشت دندان نیز ممکن است روی نوع مسواک تاثیر بگذارد اما اگر با مسواک برقی دندان‌های خود را تمیز می‌کنید، این موارد را باید بدانید.

عملکرد بهتر مسواک برقی

به دلیل افزایش کارایی مسواک‌های برقی می‌تواند عملکرد بهتری برای برخی افراد ایجاد کند. به هر حال این مسواک‌ها بسیار ملایم‌تر از مسواک‌های سنتی است؛ بنابراین خطر خونریزی لثه‌ها ناشی از مسواک زدن ساینده را کاهش می‌دهد. علاوه بر این آن‌ها برای کسانی که بیماری‌های استخوانی مانند آرتریت دارند، انتخاب خوبی است زیرا راحتی بیشتر و تلاش کمتری را حین مسواک زدن خواهند داشت.

به گفته بنیاد بهداشت دهان نتایج مطالعات نشان داده که حتی مسواک‌های برقی به عنوان ابزاری کارآمدتر برای تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌ها نسبت به مسواک دستی است. آنان نتایج شگفت‌انگیزی را در جلوگیری از التهاب لثه و تشکیل پلاک نشان داده‌اند. در واقع یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ در نشریه پریودنتولوژی بالینی(Clinical Periodontology) نشان داد کسانی که بیش از یک دهه از مسواک‌های برقی استفاده می‌کردند، از سلامت دهان و دندان به میزان قابل توجهی برخوردار بودند. به عنوان مثال آن‌ها خطر از دست دادن دندان یا بیماری لثه را کاهش دادند.

علی‌رغم مزایای فراوان مسواک‌های برقی استفاده از آن معایبی نیز دارد. این مسواک‌ها بسیار گرانتر از مسواک‌های دستی است. به علاوه یک کارآزمایی بالینی در سال ۲۰۱۸ نشان داد هیچ تفاوت واقعی در حذف پلاک در مقایسه بین مسواک‌های دستی و برقی وجود ندارد. با این اوصاف استفاده از مسواک برقی نمی‌تواند به دندان‌های شما آسیب برساند اما باید از فشاری که روی مسواک وارد می‌کنید، آگاه باشید زیرا مقدار بیش از حد در نهایت می‌تواند به مینای دندان شما آسیب برساند.

کد خبر : ۱۲۵۷۱۰
0
۰
ارسال نظر