از دروغ تا واقعیت؛ ماجرای خرید و فروش “ستاره” چیست؟

در روزهای اخیر ویدئویی از جشن تولد یک بلاگر زن ایرانی در اینستاگرام منتشر شده که سر و صدای زیادی در شبکه های اجتماعی به پا کرده است.

از دروغ تا واقعیت؛ ماجرای خرید و فروش “ستاره” چیست؟
کد خبر : ۸۶۷۰۱
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از روزیاتو؛ در این ویدئو همسر خانم بلاگر ادعا می کند به عنوان هدیه ی تولد برای او یک ستاره در آسمان خریده که حالا به نام خودش نامگذاری شده است. این ویدئو واکنش های زیادی را به دنبال داشته است. اما مگر می توان در آسمان ستاره خرید؟

یک جستجوی مختصر در گوگل اصل ماجرا را روشن می سازد.

چند سایت خارجی وجود دارد که مدعی فروش ستاره در آسمان هستند. یک سایت ایرانی هم هست که در این زمینه فعالیت دارد و ادعا می کند نمایندگی شرکت های خارجی فروش ستاره را دارد.

بیشتر بخوانید: جنجال عکس عاشقانه "فشن بلاگر معروف ایرانی" با عشقش/ تصویر

قیمت خرید ستاره چقدر است؟

این تبلیغ یکی از این سایت های خارجی فروش ستاره است: «ثبت‌ نام کنید و ستاره ی خود را نامگذاری کنید. با برنامه‌ های منحصر به فرد ما ستاره را جستجو کنید. هدیه‌ ای شخصی و مبتنی بر تم دریافت کنید. ارسال سریع، جهانی یا تحویل فوری الکترونیکی به سراسر جهان، هدیه‌ ای همیشه ماندگار. از ۳۳ دلار.» بنابراین با نرخ فعلی دلار، تنها با پرداخت حدود ۸۰۰ هزار تومان می توانید یک ستاره برای خود بخرید.

یک سایت خارجی دیگر قیمت‌ های متفاوتی داده است. در این سایت قیمت بستگی به بسته‌ ای دارد که به عنوان خریدار انتخاب کنید. مثلاً یک ستاره با گواهی کاغذ پوستی تمام رنگی ۱۶*۱۲ با نام ستاره، تاریخ و مختصات شخصی‌ سازی شده، حدود ۵۹ دلار هزینه دارد.

به عبارتی با نرخ فعلی دلار، خرید ستاره ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ستاره هزینه برمی دارد. این هزینه با قاب فلزی طلایی حدود ۳ میلیون تومان و یک بسته‌ بندی دیگر حدود ۳ میلیون تومان می‌ شود.

قیمت خرید ستاره در ایران

یک سایت ایرانی فروش ستاره هم قیمت‌ های متفاوتی ارائه کرده است. بر اساس تبلیغات این سایت، هزینه ی خرید ستاره به این بستگی دارد که ستاره ی کدام شرکت خارجی را بخواهید، از ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تا ۱میلیون و ۹۰۰ هزار تومان.

این سایت می‌ گوید: «هزینه ی ۳۳ دلاری که در سایت اصلی آمده فقط قیمت فایل دیجیتال خرید ستاره است. با هزینه‌ های دیگر، ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد.»

آن ها مدعی هستند: «ما نمایندگی شرکت‌ های فروش ستاره را داریم. ستاره ی خریداری شده نیز تا ابد به نام شما است و به افراد دیگر فروخته نمی‌ شود.»

به گفته ی این سایت، ارسال سند نامگذاری ستاره و کارت هدیه ی آن اگر برای تهران ۳ تا ۴ روز و برای شهرهای دیگر کشور ۴ تا ۵ روز طول می‌ کشد.

اما آیا خرید و فروش ستاره رسمی و قانونی است؟

سایت های فروش ستاره آن را هدیه ای خاص می دانند که با آن می توانید تا همیشه یک ستاره به نام خودتان در آسمان داشته باشید.

اما به گفته ی وبسایت espacepourlavie، فروش ستاره چیزی جز یک فریب نیست.

بر اساس گزارش این وبسایت، برخلاف ادعای این شرکت‌ ها آن ها نمی توانند در ازای دریافت پول می توانند ستاره ای را به طور رسمی به نام شما کنند.

بر اساس این گزارش، برخی سایت‌ های فروش ستاره مدعی ارتباط با اتحادیه بین‌ المللی نجوم هستند، اما اتحادیه ی مذکور این ادعا را رد کرده است.

کد خبر : ۸۶۷۰۱
0
۰
ارسال نظر