ارتباط باورنکردنی آلودگی هوا و ابتلا به کرونا!

آلودگی هوا می‌تواند با ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی یا سایر بیماری‌هایی که به نوبه خود خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد، کمک کند.

ارتباط باورنکردنی آلودگی هوا و ابتلا به کرونا!
کد خبر : ۵۸۷۰۰
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از ایرنا؛ محققان می گویند: مطالعات قبلی نشان داده که مناطقی که قبل از شروع همه گیری کرونا سطوح بالاتری از آلودگی هوا داشتند اکنون از شیوع بیشتری از موارد ابتلا به کووید-۱۹ و مرگ و میر برخوردار بودند. اما هنوز دلیل این ارتباطات مشخص نیست.

به گفته آنها، آلودگی هوا می تواند به انتقال ویروس از طریق هوا کمک کند یا می تواند استعداد فرد را در برابر عفونت یا بیماری افزایش دهد.

«مانولیس کوگویناس» نویسنده اول این مطالعه از موسسه بهداشت جهانی بارسلون (ISGlobal) در اسپانیا گفت: مشکل این است که مطالعات قبلی بر اساس موارد گزارش شده بود که تشخیص داده شده بودند، اما همه موارد بدون علامت یا تشخیص داده نشده را در بر نگرفته بودند.

محققان مجموعه‌ای از آنتی‌بادی‌های اختصاصی ویروس را در گروهی از بزرگسالان ساکن کاتالونیا با اطلاعاتی درباره قرار گرفتن طولانی‌مدت این افراد در معرض آلاینده‌های هوا مانند دی اکسید نیتروژن (NO۲)، ذرات ریز (PM۲.۵)، کربن سیاه و اُزن را اندازه گیری کردند.

بیشتر بخوانید: هشدار؛ احتمال ابتلای هم زمان کرونا و آنفلوانزا را جدی بگیرید

کاترین تون یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه، از ISGlobal گفت:

این اولین مطالعه ای است که غربالگری انبوه آنتی بادی های اختصاصی SARS-CoV-۲ را در یک گروه بزرگسال انجام می دهد تا ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا را در منازل مسکونی قبل از همه گیری کرونا، عفونت SARS-CoV-۲ و ابتلا به این بیماری را بررسی کند.

در این تحقیق ۹ هزار و ۶۰۵ نفر شرکت دارشتند که ابتلای ۵ درصد این افراد یعنی ۴۸۱ نفر آنها به کرونا تایید شده بود. نمونه خون از بیش از چهار هزار شرکت‌کننده نیز برای تعیین وجود و مقدار آنتی‌بادی‌های IgM، IgA و IgG در برابر پنج آنتی‌ژن ویروسی که باعث می‌شود بدن در برابر آن واکنش ایمنی ایجاد کند، گرفته شد.

به گفته محققان از این تعداد، ۱۸ درصد دارای آنتی بادی های مخصوص ویروس بودند، اما هیچ ارتباطی بین عفونت و قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا یافت نشد. با این حال، در میان افرادی که آلوده شده بودند، ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض بیشتر با NO۲ و PM۲.۵ و افزایش سطح IgG اختصاصی برای پنج آنتی ژن ویروسی که نشانه ای از بار ویروسی و شدت علائم بالاتر است، یافت نشد.

برای کل جمعیت مورد مطالعه شامل ۹ هزار و ۶۰۵ شرکت‌کننده، ارتباطی بین قرار گرفتن بیشتر در معرض NO۲ و PM۲.۵ و بیماری، به‌ویژه برای موارد شدید که در بیمارستان یا در مراقبت‌های ویژه به پایان رسید، یافت شد.

به گفته محققان، ارتباط با PM۲.۵ برای مردان بالای ۶۰ سال و افرادی که در مناطق محروم از نظر اقتصادی-اجتماعی زندگی می کنند قوی تر بود.

کوگویناس گفت: «مطالعه ما قوی‌ترین شواهد را در سطح جهانی در مورد ارتباط آلودگی هوای محیط و ابتلا به کووید-۱۹ ارائه می‌کند. وی گفت: «این نتایج مطابق با ارتباط بین آلودگی هوا و بستری شدن در بیمارستان برای سایر بیماری‌های تنفسی مانند آنفولانزا یا ذات‌الریه است.»

کد خبر : ۵۸۷۰۰
0
۰
ارسال نظر