آیا افراد دارای رژیم گیاه‌خواری بیشتر از افراد گوشت‌خوار عمر می‌کنند؟

سبک زندگی وگان روز‌به‌روز محبوب‌تر می‌شود و مدعی است که موجب افزایش طول عمر می‌شود. اما آیا به‌راستی وگان‌ها بیشتر از افراد گوشتخوار عمر می‌کنند؟

آیا افراد دارای رژیم گیاه‌خواری بیشتر از افراد گوشت‌خوار عمر می‌کنند؟
کد خبر : ۱۱۵۲۵۰
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از زومیت، در دهه گذشته سبک زندگی وگان به‌عنوان درمانی برای تعدادی از بیماری‌ها و مشکلات اعلام شده است. از میکروبیوم روده گرفته تا صخره‌های مرجانی، طرفداران رویکرد وگانیسم مدعی هستند که سبک زندگی آن‌ها می‌تواند این مشکلات را حل کند. اما آیا این موضوع درمورد چگونگی پیر شدن انسان هم صادق است؟ آیا افراد وگان بیشتر از گوشت‌خواران عمر می‌کنند؟

هیچ رژیم غذایی نمی‌تواند ادعا کند که روند پیری را متوقف می‌کند. اما تغییرات زیادی در سبک زندگی وجود دارد که کم و بیش ثابت شده است به پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند و شما را برای مدت طولانی‌تری سالم نگه می‌دارد.

درمورد رژیم غذایی وگان نیز نکته مهم این است که رژیم غذایی از چه نوع غذاهایی تشکیل شده است. رژیم غذایی که حاوی مقادیر زیادی از غذاهای کامل با حداقل فرآوری و منابع گیاهی از پروتئین‌ها باشد، احتمالاً بهتر از جایگزین‌های فرآوری‌شده گوشت است.

رژیم غذایی وگان چیست؟

رژیم وگان رژیم غذایی است که در آن نمی‌توانید محصولات حیوانی مانند گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ را بخورید. درحالی‌که برخی از افراد پیرو این رژیم غذایی عسل می‌خورند، برخی از خوردن عسل نیز پرهیز می‌کنند، زیرا عسل هم محصول جانبی موجودی زنده است.

همچنین عناصر فراوان دیگری وجود دارند که هنگام درنظر گرفتن وگانیسم به‌عنوان سبک زندگی درنظر گرفته می‌شوند، مانند رویکردهای مربوط به محصولات جانبی مانند ژلاتین، محصولات آرایشی و بهداشتی و بسیاری از موارد دیگر.

درحالی‌که وگانیسم انتخابی شخصی و یک سبک زندگی است که هر کسی رابطه خاص خود را با آن دارد، اصول آن متکی بر زندگی بدون ظلم و مصرف غذاهای گیاهی است. اگرچه این بدان معنا نیست که فقط باید میوه‌ و سبزیجات بخورید. می‌توانید هر غذایی را به شکل وگان نیز پیدا کنید: از سوشی گرفته تا پودرهای پروتئین گیاهی تا همبرگر. با توجه به اینکه روش‌های زیادی برای گیاه‌خوار بودن وجود دارد، پیامدهای آن برای سلامت، بهزیستی و طول عمر ما چیست؟

آیا وگان‌ها بیشتر عمر می‌کنند؟

در میان ادعاهای بسیار درباره‌ی اثرات مثبت زندگی مبتنی‌بر گیاه بر سلامت و تغذیه انسان، این ایده رواج دارد که وگان‌ها به‌طور متوسط بیشتر عمر می‌کنند. بروک جیکوب، متخصص تغذیه می‌گوید:

رژیم‌های وگان با کاهش خطر ابتلا به چند مشکل سلامتی مزمن مرتبط با بیماری قلبی، دیابت نوع دو، برخی سرطان‌ها و چاقی در ارتباط بوده‌اند. با توجه به ارتباطات احتمالی این رژیم غذایی با پیشگیری از بیماری، عجیب نیست که وگان‌ها بیشتر زندگی کنند، زیرا رژیم غذایی وگان با کاهش بروز بیماری‌های مزمن ارتباط دارد. اگرچه، پژوهش‌های بیشتری نیاز است تا به‌طور قطعی نتیجه‌گیری کنیم که وگان‌ها بیشتر از غیروگان‌ها عمر می‌کنند.

مطالعه‌ای که در مجله‌ی JAMA Internal Medicine Journal منتشر شد، نشان داد خطر مرگ براثر هر عاملی در وگان‌ها نسبت‌به همه‌چیزخواران ۹ درصد پایین‌تر است. اگرچه مطالعه منتشرشده در مجله‌ی The American Journal of Clinical Nutrition خاطرنشان کرد که درحالی‌که نرخ ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن در وگان‌ها می‌تواند کمتر باشد، نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد که این مسئله روی نرخ مرگ‌و‌میر اثر دارد. البته ممکن است چنین تأثیری وجود داشته باشد، ولی هنوز شواهد محکمی در حمایت از آن به دست نیامده است.

چرا برخی از وگان‌ها بیشتر عمر می‌کنند؟

گفته می‌شود بسیاری از وگان‌ها بیشتر از حد متوسط سالم و سرحال می‌مانند. چند دلیل برای این مسئله وجود دارد.

درحالی‌که داشتن رژیم غذایی سالم به‌طورکلی مفید است، عادات سبک زندگی دیگری در افرادی که مراقب سلامتی خود هستند، وجود دارد که ممکن است در جامعه گیاهخواری رواج بیشتری داشته باشند. مصرف غذاهای کامل، ورزش، نوشیدن آب کافی و عادات مهم دیگر در میان گیاهخواران خصوصا کسانی که انگیزه اصلی آن‌ها از رژیم گیاهخواری بهبود سلامتی آن‌ها است، بیشتر دیده می‌شود.

آیا برای جذب پروتئین حتماً باید گوشت بخوریم؟

مهم‌ترین نکته‌ای که درمورد تغذیه و طول عمر باید روی آن تمرکز کرد، داشتن رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی کافی است که با داشتن رژیم غذایی گیاهی امکان‌پذیر است. جیکوب می‌گوید: «نکته مهم تمام رژیم‌های غذایی این است که تنوع خوبی از غذاها داشته باشید. به‌این‌ترتیب، اطمینان حاصل می‌کنید که انواع مواد مغذی را برای رفع نیازهای خود دریافت می‌کنید. داشتن رژیم غذایی که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و مغزهای گیاهی است، به شما کمک می‌کند تا تغذیه مطلوبی داشته باشد. همچنین عاقلانه است که مکمل‌های مناسب را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و اطمینان حاصل کنید که نیاز شما به آهن، کلسیم، ویتامین B12 و ویتامین D تأمین می‌شود.»

اما خصوصا با توجه به اینکه متغیرهای فراوانی روی طول عمر تأثیر دارند، پاسخ به این سؤال همچنان دشوار است که آیا وگانیسم موجب افزایش طول عمر می‌شود؟ علاوه‌بر‌این، توجه به این نکته ضروری است که این رویکرد مستلزم تعهد به وگانیسم در بلندمدت است. جیکوب می‌گوید:

مدت زمانی که مردم به رژیم غذایی وگان یا رژیم‌های دیگر پای‌بند می‌مانند، به اهداف و آمادگی آن‌ها برای پذیرش تغییر بستگی دارد. اگر فرد آمادگی تغییر داشته باشد، بر اهداف خود تمرکز کند و رژیم غذایی را به‌جای اینکه صرفاً یک رژیم غذایی بداند، به‌عنوان تغییر در سبک زندگی درنظر بگیرد، می‌تواند در طولانی‌مدت به رژیم غذایی خود پای‌بند بماند.

درحالی‌که پژوهش‌های علمی وجود دارد که نشان می‌دهد پیروی از رژیم غذایی گیاهخواری و کاهش مصرف پروتئین حیوانی می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌ها کمک کند، هنوز شواهد محکمی درمورد طول عمر وجود ندارد. اگرچه این بدان معنا نیست که رژیم وگان به شما کمک نمی‌کند تا بیشتر عمر کنید.

اگر می‌خواهید برای سلامتی خود گیاه‌خوار شوید یا مصرف محصولات حیوانی را کاهش دهید، می‌توانید با فرد متخصص صحبت کنید تا برنامه‌ای را برای شما طراحی کند که متناسب با نیازهای شما باشد.

کد خبر : ۱۱۵۲۵۰
0
۰
ارسال نظر